Muntanitz                                                             (popis, fotografie)

délka: 20 km
čas: 10 hodin
převýšení: 2400 m
obtížnosti: technicky nenáročné
info:
bez ledu; a prakticky i bez sněhu (11.8.)

Výstup jsme začali na začátku turistické značky 514 kousek severně nad městem Matrei (auto zde lze nechat na malém parkovišti přímo u silnice (silnice mezi Mittersillem a Lienzem, na ní placený Falbertauern tunel, os. auto průjezd 10 EUR nebo zpáteční 15 EUR). Asi hodinu trval výstup nad úroveň lesa po ostře se klikatící cestě („serpentinách“). Ve spodní části se jde po nově budované silnici a kolem pěkného vodopádu. Jako odměnu za toto první stoupání jsou krásné výhledy do okolí pastviny Aussere Steiner Alm (1924 m). Odtud asi půl hodiny zužujícím se údolím po rovině směr Schmelzhütte (2014 m), odkud následuje druhé výraznější (cca hodinové) stoupání k chatě Sudetendeutsche Hütte (2665 m). Cesta se klikatí v travnatém svahu a chata ne a ne se přiblížit. :) Od chaty se pokračuje po značce číslo 535 (Karl Schottner Weg). A cesta dále nahoru je již mnohem zábavnější. Kousek nad chatou se prochází svahem pokrytým šedým pískem do sedla ve výšce 2960 m. Odtud po pěkném břidlicovém mírně stoupajícím hřbetu doprava k vrcholu Wellachköpfe (3037 m) od nějž se stezka vzdaluje dále doleva a stále mírně stoupá. Bohužel jsme stoupali do mraků, takže namísto krásných výhledů na Grossvenediger na jedné straně a Grossglockner na straně druhé bylo vidět prd... Po hodině a půl z chaty Sudetendeutsche Hütte jsme vylezli na vrchol Kleiner Muntanitz (3192 m). Z něj se kousek klesá asi „nejsložitějším“ místem při výstupu (kamenitém úseku zajištěném lany, obtížnost uváděna 1+). No a na vrchol Grosser Muntanitz (3232 m) to už je jen půl hodiny opět snadným terénem. Výstup tedy celkem včetně pauz cca 6 hodin. Na vrcholu jsem čekali snad půl hodiny, nezlepší-li se počasí, dali si sváču a vrcholové pivko. Mraky ne a ne se rozehnat, takže hurá dolů (stejnou cestou, asi 4 hodiny). Mik 1.9.09

PS: Na Muntanitz se lze dostat podobnou cestou i na skialpech, což musí být za pěkného počasí paráda.

Sudetendeutsche Hütte - info o této turistické chatě z webu alpy.net